Minä olen miettinyt, että miksi koululuokissa oppilaat jaotellaan erilaisiin ryhmiin? On nimittäin ne luokan..

  1. hölösuut, jotka puhuu, vaikka niillä ei ole mitään sanottavaa.
  2. vitsiniekat, joilta tulee ihan järkeviä sutkautuksiakin välillä, useimmiten äänessä nekin.
  3. hiljaiset ja kunnolliset oppilaat.
  4. tyttöryhmä, joka kikattaa kaikelle, mitä luokan komistus sanoo. 
  5. ns.kiusatut, joilla ei ole hyviä suhteita oikein keneenkään.
  6. jne.

Meidän luokassa on oikeastaan vähän kaikkia. Ja sellaisia, joita ei voi minhinkään noihin laskea. Sellainen ryhmittely on ilman muuta typerää ja kaikenlisäksi se vaikuttaa kaikkeen. Jos olet luokan hiljaisimpien ryhmässä, kuten minä, opettajat kuvittelevat, että kun hölösuut ja vitsiniekat pölisevät, minä häiriinnyn ja koulutyöni kärsii. VÄÄRIN! Minun koulutyöni ei siitä kärsi, vaan niiden hölisijöiden tai ei ehkä niidenkään. Opettajat ei todellakaan tunnu tajuavan, mitä ne selittää. Voi tietty olla, että hiljaisen ja siistin Pekan koulutyö kärsii, mutta silloin voi sanoa, että juuri PEKAN työ kärsii, eikä luetelle samaan syssyyn puolta luokasta. Minua on alkanut ihan tosi ärsyttää, kun opettajat tuntuvat ajattelevan meitä vain yhtenä kokonaisuutena. Me olemme yksilöitä kaikki, ja se on hyvä se. Todellisuudessa, en ole sen hiljaisempi kuin kikattavaan tyttöryhmään kuuluva Airi, minä osaan vaan pitää turpani kiinni (yleensä) silloin, kun sitä vaaditaan. Minulla ei ole pakkoa ilmaista omia ajatuksiani koko ajan niinkuin hölösuilla, tai laskea kaikkea leikiksi.

Mutta lakatkaa hyvät ihmiset jakamasta toisianne ryhmiin! Se antaa kenestä tahansa ihan toisenlaisen kuvan, kuin mitä se oikeasti on! Olen ihan varma, että jotkin opettajat eivät todellakaan tiedä, että teen joskus ihan oikeasti jotakin väärin ja etten ole täydellinen, istu hiljaa joka tunnilla jalat siististi pöydän alla ja reppu tuolin nojalla, ehei. Se en ole minä, enkä aio siksi tulla. Olen myös varma, että luokkani oppilaat (ne jotka eivät minua paremmin tunne) luulevat, että oikeasti luen kokeisiin hikihatussa ja paahdan läksyjen kanssa ja teen käsitöitä. Siksi koska kuulun opettajien mielestä siihen tiettyyn ryhmään. Ja en tosiaan kuulu sen enempää kuin kukaan muukaan!