Mä olen miettinyt, että mikä saa ihmisen harrastamaan ja kiinnostumaan jostakin asiasta. Melkein kaikki harrastavat jotakin, oli se sitten benjihyppyä tai mäkihypyn katsomista. No, lapsen mielenkiinnon kohteethan juurtavat hyvin pitkälti vanhempien kiinnostuksista. Ainakin ihan lapsena, kun lapsi tulee vanhemmaksi, alkaa tälläkin olla omia kiinnostuksen kohteita jne.Tosin tämä ei nyt tarkoita, että jos vanhemmat ovat kiinnostuneet ruoanlaitosta ja autojen rassaamisesta, niin että lapsesta tulee autokorjaamon kokki. Toden näköisesti lapsi, varsinkin jos lapsi on poika, on kiinnostunut jonkinlaisesta näpertelystä koneiden parissa ja lihava, jos äiti on oikein kova kokkaamaan. Tai jos äiti on kamala hevoshullu, todennäköisesti tytärkin oppii ihan pienestä pitäen käymään tallilla ja pitämään hepoista.

Ala-asteella kun kysyi, että mitäs harrastette, tyttöjen suusta kuuli usein että pienon soittoa ja ratsastusta. Mikäs siinä, jos tykkää. Minä en. Hevosfaneja en ole koskaan suoraan sanottuna ymmärtänyt ja pienon pimputtaminenkaan ei oikein iskenyt. Nyt kun kysyy tyttöjen harrastuksia, on listoilla tanssi, hevoset, joku muu liikuntalaji. Pojat harrastavat kalastusta, metsästystä, jääkiekkoa...Minä en edelleenkään harrasta mitään edellä mainituista, koska oikeastaan minulla ei tällä hetkellä ole "varsinaista" harrastusta. Luen, piirrän, kirjoitan, bloggailen. Ja leikin ja ulkoilen koirani kanssa. Ennen sitä jaksoi harrastaa kaikkea, mutta nyt ei enää ehdi tai jaksa. Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta ravata arki-iltoina jossakin harkoissa. Kai se on valitettavaa, mutta jos on kiinnostunut jostakin, ei sitä tarvitse hehkuttaa käymällä kymmenissä eri lajin harrastuksissa. Tai jos joku tykkää, niin ei siinä mitään. Siinäpän tykkää, sillä minä en. Mutta harrastukset ovat mukavia, eikä niistä kannata luopua. Jos on tanssinut yli kymmenen vuotta, kannattaa vaikka suunnata kisoihin eikä lopettaa. Lopettaa vasta sitten kun tulee viiminen sija niissä kisoissa.

Tämä oli nyt tälläinen aika tylsä ja kökkö kirjoitus, mutta en jaksa kovin syvällisiä ja maailmaa mullistavia aiheita keksiä tai kirjoittaa niistä. :)