Mä olen tässä miettinyt, että lapsista nuoruuteen siirtyminen aloitetaan yhä aiemmin. Ennen, silloin kun minä synnyin, oli vielä vähän vanhanaikaista, ja minun ikäluokkani oli aivan ulalla kaikista nykymaailman hömpötyksistä vielä neljännellä luokalla. Silloin ei kenelläkään ollut vielä poikaystävää tai kukaan meikannut. Mutta entäs nykypäivänä? 90-luvun loppupuolen kakarat näyttävät suurin piirtein vanhemmilta kuin minä. Meikkaaminen aloitetaan jo kymmenenvuotiaana, muotivaatteita ostetaan ja käydään kavereiden kanssa shoppailemassa ja poikaystävä vaihtuu joka toinen viikko, tai jopa nopeammin. Minusta tämä on järkyttävää. On kamalaa nähdä kadulla 9-vuotiaita, jolla on samanlainen takki kuin muotitietoisella ystävälläsi, kännykkä toisessa kourassa ja pikkulaukku toisessa. Pyörällä ajaessaan se katsoo pitkään ja kun on mennyt ohi, käy selittämään kiivaasti ystävälleen, että mikähän maalaisjuntti tuo oli. Kerrassaan järkyttävää. Minä pelästyisin toden teolla, jos minulla olisi vaikka kahdeksanvuotias pikkusisar ja se meikkaisi tai toisi kotiin mahdollisia poikaystäviään. Niin että minua kiinnostaa, mihin tämä maailma on menossa? Lapset eivät saa olla enää lapsia, vaan media pakottaa heidät aikuistumaan aiemmin kuin se edes on mahdollista! Televisio, lehdet ja mainokset sun muut ampuvat yli kaikessa, mutta nuorethan eivät sitä ymmärrä, vaan ottavat mallia sen minkä kerkiävät. Sitten sitä kuvitellaan olevan niin vanhoja että, mutta uskokaa pois, kyllä se pilkka omaan nilkkaankin kolahtaa, mitä pikkuiset eivät taas tajua ja alkavat olla niitä todellisia ongelmanuoria muutaman vuoden päästä. Mitähän mä yritän tässä selittää? Varmaan sitä, että musta on järkyttävää, kun lapset ei ole lapsia. Mä olen yläasteella ja täysi lapsi vielä. Mutta nuori kumminkin. Eikä mulla ole mikään kiire aikuistua, ja siksi on järkyttävää nähdä alle yläaste ikäisiä, jotka pohtivat mitä laittaisi päälle treffeilleen. Musta sitä paitsi tuntuu, että mun ikäluokka ei anna esimerkkiä, koska me ollaan niitä viimeisiä vanhanaikaisia lapsia, ja olen pannut merkille, että osa on sen jutun hyljännyt. Olkaa lapsia vielä kun voitte ja nauttikaa siitä! Aikuisena joutuu olemaan niin monta vuotta muutenkin...